Krasiczyn i Przemyśl

Sobota, 20 lipca 2013 • dodano: 30.07.2013 | Komentarze 12

Wiem, że wpisy nie rowerowe czasami kogoś na BS denerwują, ale kilka tego typu wpisów z tegorocznych wakacji się pojawi. Robię to po pierwsze by pamiętać co widzieliśmy, po drugie by zachęcić turystów do zwiedzenia tych miejsc, a są one w odległości nie przekraczającej 100 km od campingu Diabla Góra i po trzecie by pokazać, że bardzo ciekawe miejsca mamy pod nosem a wielu z nas ich nie widziało spędzając wakacje na chorwackich kamplach w niesamowitym upale płacąc za to majątek.

Pałac w Krasiczynie © Kajman

Pałac w Krasiczynie chciałem zwiedzić od dawna. Byłem ciekaw jakie będzie wrażenie w porównaniu z Pszczyną, Książem, Kozłówką czy choćby z Baranowem. Ponieważ Krasiczyn jest oddalony od campingu o 65 km i chcemy jeszcze zobaczyć Przemyśl, jedziemy autem.

Wieża zegarowa © Kajman

Zamek w Krasiczynie został wybudowany w stylu renesansowo-manierystycznym, pierwotnie zbudowany na przełomie XVI i XVII w. Budowę zamku rozpoczął Stanisław Krasicki. Charakterystyczne dla niego są 4 odmienne wieże narożne: Boska, Papieska, Królewska i Szlachecka.

Baszta Szlachecka © Kajman

Baszta Boska © Kajman

Zamek jest przepięknie odremontowany. Niestety podczas II wojny światowej trafił w ręce Rosjan. Ci zniszczyli całe wyposażenie zamku, rozbili nawet komory grobowe w poszukiwaniu skarbów więc wnętrza nie są jakoś specjalnie powalające.

Zachowała się kaplica © Kajman

Mnie zaciekawił pewien ornat, ciekawe dlaczego? © Kajman

Z Krasiczyna jedziemy do Przemyśla, to raptem 10 km. Przemyśl wielu kojarzy się z twierdzą i Szwejkiem, którego po przebraniu się w Rosyjski mundur uwięziono w przemyskich kazamatach. Jednak zwiedzanie twierdzy Przemyśl jest trochę inne niż zwiedzanie twierdzy Kłodzko czy Srebrnej Góry. W Przemyślu forty nie są w jednym miejscu, ale są rozrzucone wokół miasta. Większość została wysadzona, ale można trafić też na całkiem dobrze zachowane obiekty.

Twierdza Przemyśl, tablica © Kajman

Tyle pozostało © Kajman

Są też świetnie zachowane obiekty © Kajman

Są dwa miasta w Polsce mocno związane ze Szwiejkiem. To właśnie Przemyśl i Sanok. Postanowiliśmy odnaleźć dzielnego wojaka. Nie było to zbyt trudne ponieważ siedzi sobie w rynku i trzyma kufelek. Tylko skąd on miał wtedy Tyskie?

Przysiadłem się do Szwejka © Kajman

Kurcze, co on pije? © Kajman

Szwejk w Przemyślu ma wielu przyjaciół © Kajman

Zwiedzanie Przemyśla zaczynamy od rynku i odwiedzenia informacji turystycznej. Tam dostajemy mapki i wyznaczamy sobie trasę zwiedzania. Większość najważniejszych atrakcji mieści się wokół rynku a jest ich do zobaczenia sporo.

Pomnik Sobieskiego © Kajman

Przemyśł ma piękny rynek chociaż pochyły © Kajman

Po zwiedzeniu rynku idziemy do muzeum fajek i dzwonów. Muzeum mieści się w wieży cerkiewnej zwanej zegarową. Przemyśl słynie na cały świat właśnie z produkcji fajek, dzwony przemyskie są równie znane i w kościołach i na statkach. Z wieży jest też piękny widok na całe miasto:)

Wieża cerkiewna zwana zegarową © Kajman

Zbiór fajek jest imponujący © Kajman

Jest też sporo dzwonów © Kajman

Przemyśl to miasto wielu religii i wyznań. Można znaleźć przepiękne kościoły i cerkwie. Tu historia przez wieki się przeplatała co dało wyraz w tyglu wyznaniowym.

Widok z wieży na archikatedrę bizantyjsko ukraińską św. Jana Chrziciela © Kajman

Wnętrze archikatedry bizantyjsko ukraińską św. Jana Chrziciela © Kajman

Bazylika archikatedralna Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Jana Chrzciciela jest równie piękna jak cerkiew znajdująca się tuż obok. Są w niej groby Fredrów. Budowę obecnej katedry w stylu gotyckim rozpoczął wraz z Kapitułą biskup Mikołaj Błażejowski w 1495 roku. W 1733 roku zawaliło się sklepienie, niszcząc częściowo wyposażenie kościoła. Do roku 1744 kościół odbudowano, a na przełomie XIX i XX wieku poddano go kolejnej przebudowie, przywracając najstarszym częściom kościoła gotycki charakter.

Bazylika archikatedralna Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Jana Chrzciciela w Przemyślu © Kajman

Wnętrze Bazyliki archikatedralnej © Kajman

Grobowiec hrabiego Fredro © Kajman

Element na ścianie © Kajman

Teraz czas na wycieczkę na przemyski zamek. Pierwszy zamek został wzniesiony na wzgórzu po roku 1340, za panowania Kazimierza Wielkiego w miejscu drewniano-ziemnego grodu, w którym już w początkach XI wieku król Bolesław Chrobry zbudował murowaną romańską rotundę i palatium.

Zamek Kazimierzowski – renesansowy zamek w Przemyślu © Kajman

Na dziedzińcu zamkowym © Kajman

Na koniec zwiedzania Przemyśla zostawiliśmy sobie wzgórze Zniesienie górujące nad miastem. Można tam podziwiać wspaniałą panoramę miasta i okolic. Tak naprawdę tylko liznęliśmy zabytki i atrakcje Przemyśla, ale i tak byliśmy pod wielkim wrażeniem miasta:)

Wzgórze Zniesienie i panorama Przemyśla © Kajman

Widok na San © Kajman

Wpisz cztery pierwsze znaki ze słowa scsie

Dario
| 16:05 wtorek, 2 października 2018 | linkuj A Szwejk jest moim idolem. I już.
| 16:04 wtorek, 2 października 2018 | linkuj W tym roku z Elżbietą przekręciliśmy na rowerach 450 kilometrów od Karwika Po Krynicę Morską. Twoje zdjęcia przypomniały mi, co zwiedziliśmy. Też było pięknie.
shem
| 11:15 poniedziałek, 5 sierpnia 2013 | linkuj Ładny ten Przemyśl. Ciekawi mnie zestawienie kolekcji fajek i dzwonów.
benasek
| 20:35 sobota, 3 sierpnia 2013 | linkuj Teoretycznie chyba mógł Szwejk pić Tyskie, bo browar już w tym czasie istniał. Pytanie, jak się wtedy te piwo nazywało?
lemuriza1972
| 19:47 środa, 31 lipca 2013 | linkuj Tak Przemyśl jest piękny.
Byłam tam tylko raz, na maratonie, który zresztą nosił nazwę " Twierdza Pzemyśl"
Miasto wielu kościołów...
Pozdrawiam
daniel3ttt
| 08:08 środa, 31 lipca 2013 | linkuj Super zdjęcia. Tych wschodnich okolic to w ogóle nie znam.
surf-removed
| 20:21 wtorek, 30 lipca 2013 | linkuj Świetne zdjęcia, a Krasiczyn przepiękny.
anwi
| 19:49 wtorek, 30 lipca 2013 | linkuj A mnie denerwuje, że jeszcze nie byłam ani w Krasiczynie ani w Przemyślu :(
miciu22
| 17:15 wtorek, 30 lipca 2013 | linkuj Ja też ostatnio dodałem nierowerowe relacje i dobrze mi z tym http://miciu22.bikestats.pl/c,29914,Norwegia.html

. W sobotę byliśmy od siebie raptem jakieś 20 km. W Przemyslu byłem wiele razy, ale nadal zachwyca.
jerzyp1956
| 13:52 wtorek, 30 lipca 2013 | linkuj Super fotki jest co zwiedzać .
amiga
| 12:35 wtorek, 30 lipca 2013 | linkuj E tam od razu denerwują, w końcu każdy z nas wpisuje tam to chce uwiecznić, to coś w rodzaju dziennika/pamiętnika czasami....
Nefre
| 11:48 wtorek, 30 lipca 2013 | linkuj Pałac w Krasiczynie impronujący , piękny zabytek:))