Skamieniałe Miasto

Sobota, 6 października 2012 • dodano: 07.10.2012 | Komentarze 22

Bardzo się ucieszyliśmy na wieść, że będzie zlot carawaningowy w okolicach Czchowa. Miejsce piękne a do tego atrakcji do zwiedzenia co niemiara. Zabieramy rowery i ruszamy do Chorwacji, która znajduje się co prawda w Jurkowie. Ośrodek jest nowy, powstaje na bazie żwirowni, ale robiony jest z głową a co najważniejsze jest świetną bazą wypadową w tamtych okolicach:)

Skalne Miasto © Kajman

Zwiedziliśmy już okolicę Rożnowa podczas poprzedniego wyjazdu, tym razem czas na kierunek przeciwny. Koniecznie chcemy zwiedzić Skamieniałe Miasto w okolicy Ciężkowic. Wyjeżdżamy na tyle późno, że jazda rowerem odpada. Fakt, można tam pojeździć na rowerach pod warunkiem, że będzie to góral a my wzięliśmy trekkingi. Pozostaje więc dojechać do Skamieniałego Miasta autem.

Warownia dolna © Kajman

Z innej strony © Kajman

Skamieniałe Miasto jest rezerwatem przyrody nieożywionej, obejmującym obszar 15 ha. Tworzy je zespól skał z gruboziarnistego piaskowca ciężkowickiego, które w wyniku erozji przybraly najrozmaitsze, fantastyczne kształty.

Warownia górna © Kajman

Orzeł © Kajman

Jednak, według dawnych legend, to nie siły przyrody spowodowały powstanie Skamieniałego Miasta, lecz klątwa rzucona na dawnych mieszkańców jako kara za występne życie.

Sałki © Kajman

Całkiem miły spacerek © Kajman

Według innej wersji była to kara za pogwałcenie praw gościnności, którego dopuścił się ówczesny pan Ciężkowic. Pewnego razu przybyła do niego dziewczyna, która zbiegła z niewoli od pana Rożnowa.

Piekło © Kajman

Borsuk © Kajman

Tak sobie tupiemy © Kajman

Dziedzic rożnowski zażądał jej wydania, a w zamian zaoferował pobliską wieś Kąśną. Zdradzona dziewczyna z rozpaczy skonała, a za karę całe miasto zostało przemienione w kamień.

Piramida © Kajman

Sesja fotograficzna © Kajman

Pustelnia © Kajman

Lubię takie legendy, ludzie muszą ruszyć konceptem by je stworzyć. Jaszcze bardziej podobają mi się nazwy poszczególnych formacji skalnych a każda została nazwana i podpisana:)

Baszta Paderewskiego © Kajman

Skałka z krzyżem © Kajman

Widoki były piękne © Kajman

Grzyby też były © Kajman

W drodze powrotnej zwiedzamy jeszcze dworek Paderewskiego w Kąśnej. Pragnienie domu ziściło się dla I.J. Paderewskiego w postaci zakupionego w „Królestwie Galicji i Lodomerii”, majątku Kąśna Dolna, liczącym ponad 1100 ha. Miał on być letnią rezydencją, własnym, rodzinnym gniazdem Paderewskiego.

Paderewski © Kajman

Niegdyś Ignacy Jan Paderewski zapraszał obywateli amerykańskich na łamach „Boston Transcript”, aby odwiedzali Kąśną, gdyż blisko tu z Tatr, a nawet z Paryża - jedynie 33 godziny pociągiem!

Dwór Paderewskiego w Kąśnej © Kajman

Wpisz trzy pierwsze znaki ze słowa inieo

siwobrody
| 17:07 piątek, 26 października 2012 | linkuj I po co jeździć do Chin i na antypody?
lemuriza1972 | 17:28 czwartek, 25 października 2012 | linkuj Ciężkowice, powiat tarnowski
Jakieś 35 km od Tarnowa.

Pomyliłam imiona Pani Szymańskiej,ma na imię Krystyna:)
benasek
| 17:23 czwartek, 25 października 2012 | linkuj Wstyd się przyznać, ale nie słyszałem o tym mieście... Teraz juz wiem!
lemuriza1972
| 17:58 niedziela, 21 października 2012 | linkuj Chciałam jeszcze dodać, że w Dworku Paderewskiego mieści się ważna instytucja kulturalna Centrum Paderewskiego Kąśna Dln.
Wiele dobre zrobiła dla propagowana muzyki poważnej w regionie jej niezyjąca już dyrektor Anna Knapik. teraz jej pracę kontynuuje pani Agnieszka Szymańska.
Wiele wydarzeń, koncertów, festiwali odbywa się właśnie tam
lemuriza1972
| 17:53 niedziela, 21 października 2012 | linkuj a tu jest zdjęcie ciężkowickiego lodospadu
Prawda, że robi wrażenie?

lemuriza1972
| 17:47 niedziela, 21 października 2012 | linkuj Rowerem po Skamieniałym Miasteczku, jeździć nie wolno.
ale kiedyś tam wędrowałam z nim w drodze na Brzankę:)
Krasu ma rację.. jest tez piękny wodospad, ale fakt.. mogło go nie byc wobec braku wody w okolicy.
W zimie rzeczywiscie tworzy fantastyczny lodospad, po którym nawet udało mi sie kiedys próbować wspinać.
Też moje okolice.
Piękne , to prawda.
krasu
| 13:19 sobota, 20 października 2012 | linkuj Widzę że zawitaliście w moje okolice, brakuje właśnie zdjęcia "firmowej" skałki ze skamieniałego miasta czyli "Czarownicy". Można też dalej zejść niebieskim szlakiem do wąwozu czarownic, na końcu którego jest wodospad. Chociaż w tym roku pewnie wysechł bo kiepsko w opadami u nas, ale w zimie czasami tworzy on piękny słup lodu po którym czasem nawet ludzie trenują wspinaczkę lodową. Co do jazdy rowerem po samym rezerwacie to jest ona zabroniona, ale ja przejeżdżałem tam nieraz szlakiem i nigdy nie miałem żadnych problemów. Pozdrawiam i zapraszam wszystkich w piękne pogórze !
anwi
| 19:13 piątek, 19 października 2012 | linkuj Fajnie czasem dla odmiany potupać, a skamieniałe miasto- rewela!
sikorski33
| 00:25 niedziela, 14 października 2012 | linkuj Dzięki za skamieniałe miasto ! Robi wrażenie:)
Tymoteuszka
| 09:40 środa, 10 października 2012 | linkuj Ale dałam się nabrać na samym początku z tą Chorwacją ;)
Widzę, że nie tylko ja znajduje takie grzyby ;)
Widoki bezcenne, ale najbardziej mi się podoba "piekełko" :)
RODDOS
| 08:10 środa, 10 października 2012 | linkuj Dzięki za wpis i zainteresowanie.Pozdrawiam!
tunislawa
| 22:24 poniedziałek, 8 października 2012 | linkuj ale tam pięknie ......:)))
rowerzystka
| 22:14 poniedziałek, 8 października 2012 | linkuj Skamieniałe Miasto opowiada niezwykłe historie, tak jak i Dwór Paderewskiego, a muchomorek sobie spokojnie rośnie :)
Petroslavrz
| 19:08 poniedziałek, 8 października 2012 | linkuj Czarownicy nie widzę, a jest chyba najśmieszniejszą skałką... :) tyle, że znajduje się po drugiej stronie ulicy.
krzara
| 16:50 poniedziałek, 8 października 2012 | linkuj Nie mam carawana ale i tak tam pojadę na góralu. Fajne, dla mnie nieznane.
shem
| 15:12 poniedziałek, 8 października 2012 | linkuj Formy skalne są zachwycające. Nazwy też pasują. Orzeł rzeczywiście do orła podobny :-)
srk23
| 14:39 poniedziałek, 8 października 2012 | linkuj Monumentalne Skamieniałe Miasto robi wrażenie, ale dworek Ignacego Paderewskiego to jest to co lubię focić najbardziej.
anwi | 20:14 niedziela, 7 października 2012 | linkuj Znowu zrobiliście mi smaka na świetną trasę. Mam nadzieję, że i ja tam kiedyś trafię.
giorginio12
| 18:04 niedziela, 7 października 2012 | linkuj Niewątpliwie klimaty naprawdę zajefajne :)
funio
| 17:37 niedziela, 7 października 2012 | linkuj To niedaleko od rodzinnych stron moich rodziców,,jednak nigdy nie wpadłem:)
Ciekawsze jednak od nazw tych skał,wydaje się jak powstały...
Przyczepa znowu w używaniu,nie ma to tamto,będą pewnie kolejne ciekawe wpisy:))