Moje spojrzenie na Wielkopolskę

Środa, 1 maja 2013 • dodano: 12.05.2013 | Komentarze 24

To była świetna wycieczka. Jej walory turystyczno historyczne łącznie ze szczegółowym opisem zwiedzanych miejsc na swoim blogu wstawiła Ela, nie ma więc sensu bym się powtarzał.
Postaram się przekazać moje wrażenia z Wielkopolski po 10 dniach pobytu i zwiedzania tego regionu:)

W Witkowie zaczyna się bikestatsowy zlot © Kajman

Dla ścisłości samej wycieczki rowerowej należy powiedzieć, że momentami jechało nas sporo. Z campingu wyruszyliśmy w trójkę, Ela, Janusz i ja. W Witkowie byliśmy umówieni z Jurkiem57. Wkrótce okazało się, że dołączy do nas Sebekfireman z gnieźnieńską ekipą w skład której wchodził Jerzyp1956, Micor, Marcingt oraz najmłodszy z nas, ale mocny Mateuszp1999.
Dziękuję wszystkim za wspólną jazdę:)

Ekipa na szlaku © Kajman

Wracając do tematu. Pierwsze moje spostrzeżenia były z jazdy autem po Wielkopolsce. Nie ważne czy jechałem ciągnąc przyczepę czy też samym autem wiele razy wielkopolscy kierowcy mnie zadziwiali. Mówi się, że Wielkopolanie to naród oszczędny. Pewnie coś w tym jest, ale na pewno nie za kierownicą samochodu. Pedał gazu i hamulca wielu używa na maksa często zapominając o własnym bezpieczeństwie o kulturze jazdy nie wspomnę:(
Czasami się zastanawiałem jakim cudem tam jeszcze ktoś żyje.

Ciekawostka, jak w Krakowie był plakat "Zimny Lech" to kazali go usunąć! © Kajman

Wielkopolska nigdy nie kojarzyła mi się z miejscem gdzie chciałbym spędzić wakacje. Przejeżdżałem głównymi drogami jadąc z nad morza czasami zatrzymując się by zobaczyć np. Gniezno.
Fakt, że są to ciekawe tereny można było stwierdzić podczas jazdy rowerem. Ciekawe pod względem historyczno achitektonicznym. Pod względem krajobrazowym też jeżeli się to lubi. Góry krajobrazu nie przysłaniają a zobaczyć można morze pól.

Z ekipą zwiedzamy pałac Rzewuskich w Arcugowie © Kajman

Trzeba przyznać jednak, że Wielkopolska pięknie się przygotowała na przyjęcie turystów. Wielkie wrażenie zrobiły na mnie trasy, pięknie oznaczone i opisane. Tablice informacyjne są najlepsze z tych, które w Polsce widziałem. Trasy podzielono pod względem tematycznym. Największy jest Szlak Piastowski. Pięknie wytyczony i oznaczony wiedzie przez najciekawsze miejsca Wielkopolski od Poznania po Inowrocław. Na szlaku są zamki, pałace, grodziska i inne atrakcje. Można go zwiedzać na rowerze.

Pałac w Niechanowie © Kajman

Pałac w Czerniejewie © Kajman

Pałac w Czerniejewie od zadniej strony © Kajman

Pałaców jest więcej. Nie koniecznie znajdują się na Szlaku Piastowskim, ale można znaleźć je na mapach. Warto zjechać z drogi by je zobaczyć:)

Pałac w Grzybowie © Kajman

Pałac w Żydowie © Kajman

Ciekawostką dla mnie były szlaki tematyczne. Bardzo zainteresował mnie Szlak Mitów i Legend. Nigdy z czymś takim się nie spotkałem. Bardzo żałuję, że odwiedziliśmy tylko jedno miejsce na szlaku, ale co się odwlecze to nie uciecze.

Izyda z Małachowa Złych Miejsc © Kajman

Kolejny bardzo ciekawy szlak to Szlak Romański. Trzemeszno i opactwo benedyktynów pokazałem ostatnio. Jest tu jeszcze Ostrów Lednicki, Poznań, Giecz, Gniezno czy Mogilno. Po za szlakiem jest też sporo bardzo ciekawych obiektów, które niewątpliwie warto zobaczyć:)

Kościół w Czerniejewie © Kajman

Wnętrze © Kajman

Czytelnicy mojego blogu wiedzą, że jestem fanem kościołów drewnianych. W Wielkopolsce są wytyczone dwa szlaki. Pierwszy Szlak Kościołów Drewnianych jest wokół Puszczy Zielonka, drugim jest Szlak Pałuckich Kościołów Drewnianych. Oczywiście są również niemniej ciekawe kościoły nie znajdujące się na żadnym szlaku.

Kościół w Niechanowie © Kajman

Kościół w Grzybowie nie będący na żadnym szlaku © Kajman

Można w Wielkopolsce natrafić również na inne ciekawe obiekty. Niejednokrotnie oglądaliśmy perełki architektury w postaci mauzoleów rodzinnych. Jeden z nich w ostatnio w Osówcu. Tym razem w Grzybowie trafiliśmy na kolejną perełkę:)

Kaplica grobowa w Grzybowie © Kajman

Wielkopolska bije resztę kraju na głowę pod względem ilości i zagospodarowania grodzisk wczesnośredniowiecznych. Najsłynniejszy jest oczywiście Biskupin. Do niego wrócimy w najbliższym wpisie. Mnie zachwyciło grodziski w Grzybowie. Polecam wszystkim gorąco zwiedzenie tego miejsca. Przepięknie pokazane samo grodzisko, ale na szczególną uwagę zasługuje muzeum. Można pobawić się w archeologa:)

Brama grodziska w Grzybowie © Kajman

Tu możemy pobawic się w archeologa © Kajman

Słuchamy ciekawych opowieści przewodnika © Kajman

Rekonstrukcja średniowiecznych zabudowań © Kajman

Szyją średniowieczne buty © Kajman

Trochę nowsza wersja chaty też jest © Kajman

Ostatnio zapanowała moda na turnieje rycerskie i szeroko pojętą archeologię eksperymentalną. Biskupin jest tu świetny. Gród w Byczynie też ciekawy, ale grodzisko w Grzybowie niczym nie ustępuje. Bractwo Rycerskie z Grzybowa zaryzykowało udostępnienie Eli swego ekwipunku. Jak się to skończyło sami zobaczcie.

Dali kobiecie skurzaną tunikę i kolczugę © Kajman

Dali skurzaną pilotkę i metalowy berecik © Kajman

I się kobieta cieszy © Kajman

Nieopatrznie dali szabel albo innego miecza © Kajman

Tarczę wzięła sobie sama © Kajman

No i w ramach wdzięczności dostali łomot © Kajman

Warto zwiedzać Wielkopolskę

Wpisz trzy pierwsze znaki ze słowa rdzie

benasek
| 16:28 wtorek, 14 maja 2013 | linkuj Woje nie mieli z Elą szans. Miała kolczugę i hełm... Muszą chłopaki jeszcze dużo ćwiczyć.
Kajman
| 22:04 poniedziałek, 13 maja 2013 | linkuj No właśnie o tym samym mówili Poznaniacy na campingu:)
bobiko
| 20:59 poniedziałek, 13 maja 2013 | linkuj @Kajman a czarninę znasz? :) http://allrecipes.pl/przepis/407/zupa-z-kaczki--czarnina-.aspx
Kajman
| 20:54 poniedziałek, 13 maja 2013 | linkuj Ta krew z kaczki nie daje mi cały czas spokoju. Podtekst polityczny był dla mnie aż nadto czytelny, zwłaszcza po usuwaniu zimnego Lecha w Krakowie; Zapytałem Poznaniaków na campingu o co chodzi. Powiedzieli, ze to składnik czarnej polewki. Coś w tym jest:)

Tak czy owak, jak nie polityka to wampiryzm, chociaż z drugiej strony to krupnioka (kaszankę) zjem, zwłaszcza z grilla a do tego zimny Lech jest najlepszy:)
Swiety
| 19:24 poniedziałek, 13 maja 2013 | linkuj Bardzo ciekawa trasa, a zwiedzanie w grupie to jeszcze większa przyjemność
Jurek57
| 19:20 poniedziałek, 13 maja 2013 | linkuj Piotrek - szkoda że nie zapytaliśmy ile to jest ta sztuka (ml./l./dkg./kg.). Za tę kaczą juchę !
krzara
| 17:38 poniedziałek, 13 maja 2013 | linkuj Boże, ile przede mną ciekawych szlaków do zjeżdżenia!
amiga
| 10:28 poniedziałek, 13 maja 2013 | linkuj Piękne podsumowananei pobutu w Wielkopolsce :)
surf-removed
| 22:59 niedziela, 12 maja 2013 | linkuj Wiadomo, że wszystkiemu winni są cykliści, ale żeby tak narozrabiać ;)
Nefre
| 20:11 niedziela, 12 maja 2013 | linkuj Jaka fajna integracja z fanami BS:)
Kajman
| 18:45 niedziela, 12 maja 2013 | linkuj Kuba:- Wiesz jak my jeździmy bo razem kilka pałaców zaliczyliśmy:)
Co kto lubi, my lubimy pałace dwory i inne atrakcje, ale są ludzie lubiący przednie koło.
tunislawa
| 18:26 niedziela, 12 maja 2013 | linkuj ależ tam ciekawostek i atrakcji !!! :))
k4r3l
| 18:05 niedziela, 12 maja 2013 | linkuj Pojeżdżone, pozwiedzane, pięknie to wszystko połączyliście! Jak chciałem ostatnio pokazać chłopakom z bbRiderz coś innego na szlaku niż tylko widok przedniego koła to pokręcili nosem. Dziwni, nie?:)
czecho
| 17:16 niedziela, 12 maja 2013 | linkuj Fajną majówkę sobie zrobiliście. Kolejny rejon Polski poznaliście bardzo dokładnie.
Jurek57
| 17:07 niedziela, 12 maja 2013 | linkuj Super że się Wam podobało ... !!!
Dziękuję za wspólną jazdę.
do następnego razu ...

ps.
szabel to po naszemu groszek w łupince prosto z krzaka !
sikorski33
| 16:01 niedziela, 12 maja 2013 | linkuj W naszym rejonie też mamy grodzisko.Ciekawa fotorelacja:)

Kajman
| 15:09 niedziela, 12 maja 2013 | linkuj To był tylko przedsmak tego co potrafi:)
srk23
| 14:50 niedziela, 12 maja 2013 | linkuj Nie znałem Eli z tej strony...ostra kobieta z niej (w domu też tak wojuje?)
Kajman
| 14:19 niedziela, 12 maja 2013 | linkuj No cóż, opisuję jedynie mały fragment Wielkopolski:)
bobiko
| 13:45 niedziela, 12 maja 2013 | linkuj ps: odnośnie Wlkp, nie wiem czy wiecie ale Wlkp to nie tylko teren płaski, gdyż trochę pagórków w sobie ma, i zarówno na północy (dolina Noteci i ujście Warty-Noteci, gdzie są pozostałości polodowcowe) i jak na południu od Żerkowa (tereny zwane Szwajcaria Czeszewsko-Żerkowską) aż za kalisko-zduńskie rewiry ;-)

Niemniej bardzo fajnie czyta, przynajmniej jako mieszkaniec mam okazję przyjrzeć miejscom z zupelniej innej, "obcej" strony :)
jerzyp1956
| 13:44 niedziela, 12 maja 2013 | linkuj Super fotorelacja bardzo jestem zadowolony ze spotkania w Witkowie.Dziękuję za to że podobało się Wam w Wlkp. pozdrawiam
bobiko
| 13:41 niedziela, 12 maja 2013 | linkuj Odnoście Grzybowa, to warto wybrać się na początku sierpnia każdego roku, ponieważ wtedy jest zjazd wojów z całej Polski i nie tylko. :)
Kajman
| 11:49 niedziela, 12 maja 2013 | linkuj Ta nazwa jest intrygująca. Ela znalazła legendę o złym hrabim, który się tam utopił. Teraz pokazuje się jego duch a kto go zobaczy umiera:(
marusia
| 11:42 niedziela, 12 maja 2013 | linkuj Dla mnie ciekawostką jest miejscowość o nazwie Małachowo Złych Miejsc :]